Zakelijk verkopen via Bol.com, iets voor jou?

Als webwinkel zoek je naar de meest uiteenlopende manieren om je producten aan de man te brengen. Via Google Adwords, Sociale Media en de laatste tijd ook via Bol.com. Daar kan je “zakelijk verkopen”. Je biedt op hun portaal je producten aan, mensen kunnen daar afrekenen en je stuurt zelf het pakketje op. Bol rekent hiervoor dan bepaalde kosten en/of een commissie aan. Voor veel webwinkels zorgt deze aanpak voor (enorm veel) extra verkopen, maar is dat wel altijd zo slim?

Concurrentie

Zoals elke webwinkel zou moeten doen wordt alles wat er op en achter de website van Bol gebeurd gemeten. Ook dus als mensen jouw producten kopen. Stel, je plaatst je hele assortiment op hun portaal en Bol.com stelt vast dat bepaalde producten van jouw erg goed verkopen. Dat hebben ze snel gezien. Ze zijn niet dom en contacteren al vlug de verdeler van je producten en halen deze zelf in huis. In veel grotere aantallen, tegen lagere prijzen. Hier kan je zelf als webwinkel niet tegen concurreren en je zal dat product zelf niet meer verkopen. Bol.com gaat met de winst lopen. Je geeft hen het meest relevante marktonderzoek per product zomaar gratis weg.

Vooraleer je beslissing neemt om toch je catalogus in hun portaal te plaatsen, kijk best ook even na hoe vaak jouw producten er al in voorkopen en hoeveel leveranciers er zijn. Kan je deze producten niet aanbieden in dezelfde prijsklasse, dan is het waarschijnlijk de moeite niet waard om bij Bol.com een catalogus op te bouwen.

Bol.com klanten zijn minder loyaal…

Gemiddeld genomen heeft Bol.com een veel hoger retourzendingen dan de kleine tot middelgrote webwinkels. Dat kan een probleem worden, aangezien je zelf wel die kosten moet betalen. Bovendien eisen hun klanten meestal meer in vormen van prijs, levertermijn… dit is echter niet gebaseerd op cijfers en zeker niet in alle gevallen relevant.

Andere cultuur

Het is logisch dat Bol.com zijn klanten een goede service wil bieden. Ze willen hen dezelfde service bieden als ze zelf producten verkopen en als partners dat doen. Je moet als zakelijk verkoper je dus volledig schikken naar de voorwaarden van Bol.com. Dit gaat van retourbeleid tot verzendkosten. Bovendien nemen zij (dat bespaart je natuurlijk wel tijd) een deel van de klantenservice over. Soms beslissen ze dus voor jou of een product geretourneerd mag worden zonder te weten of er nog garantie op was.

Wanneer verkopen via Bol.com toch een goed idee is

Als kleinere webwinkel die producten verkoopt die niet uniek zijn is verkopen via Bol.com op korte termijn meestal erg succesvol. Op lange termijn komt het probleem van jezelf weg te concurreren echter naar boven. Wat ook mogelijk is is om enkel de producten waar je mee wil stoppen in je assortiment aan te bieden via Bol.com. Zo hoef je niet eens gekke kortingen te geven om ze weg te krijgen. En wat als je unieke producten hebt die Bol.com niet elders kan kopen? Dan zou hun platform wel eens dé uitkomst kunnen zijn. Bovendien zou je zelf niet eens een webwinkel moeten bouwen maar gewoon enkel met hen werken. Denk dus goed na vooraleer je zakelijk wil gaan verkopen via dergelijk platform, het heeft voor- en nadelen.

Conclusie

Wie originele en niet-vergelijkbare producten verkoopt, wie zelf produceert of de licenties bezit voor verkoop van een bepaald merk komt zeker nog aardig weg met het gevaar dat Bol.com zelf je bronnen aanspreekt. Maar ook wie producten aanbiedt die door meerdere aanbieders verkocht worden vertelt ons dat het hen echt wel aanzienlijke extra verkoop oplevert, weliswaar met een véél kleinere marge. Volgens ons liggen de grootste slaagkansen in het gebruiken van hun service als het wordt gebruikt om je reststock kwijt te geraken of om de populariteit en de slaagkansen van een product te testen alvorens het zelf ten volle te gaan inkopen en verkopen.

Zelf ervaring met Bol.com of vragen? Je kan ons steeds contacteren, of laat hieronder even je reactie achter.

Leave a Comment