Waarom jouw webshop ook aan Black Friday mee moet doen

Aanstaande vrijdag is het weer Black Friday, de kickstart van het shoppen voor de feestdagen. Hoewel het concept internationaal bekend is, wordt er met name in de VS en de UK een enorme omzettoename verwacht. Zowel online als offline winkels stunten met scherpe aanbiedingen waardoor consumenten kunnen profiteren van hoge kortingen.

Zoekterm ‘Black Friday’ ook in België populair

Hoewel in ons land het fenomeen steeds bekender wordt, zet slechts een handvol winkeliers een speciale ‘Black Friday’-campagne op. In Google Trends kun je een duidelijke toename zien in het zoekvolume op de termen ‘Black Friday’. Het zoekverkeer is in de afgelopen jaren vervijfvoudigd. Ondanks dat consumenten dus wel op zoek zijn naar aanbiedingen, is het opmerkelijke dat in een ‘bespaarland’ zoals België of Nederland, deze dag nog niet zo groot is als in andere Europese landen zoals Zweden of Spanje.

Kansen voor e-commerce

In de Holiday Shopping Prediction van Adobe Digital Index, wordt voor de Belgische e-commerce een totale omzet van 3,2 miljard euro verwacht in november en december. Met name in de aanloop naar Sinterklaas, is het opzetten van een Black Friday-campagne een uitgelezen kans om de omzet van het feestdagenseizoen te vergroten. Nationale webshops kunnen door middel van een speciale aanbieding of kortingscode de maandomzet verdubbelen.

 

5 tips voor je Black Friday-campagne

Met deze vijf tips kun je alles uit je Black Friday-campagne halen:

1. Zorg dat je website klaar is voor een grote toename in verkeer

Wees voorbereid op een grote toename in verkeer. Zorg voor een snelle website en een volle stock en zorg dat bezoekers gemakkelijk door je website kunnen navigeren. Bestudeer ook bezoekersdata van feestdagen van voorgaande jaren. Via welke zoekwoorden komen bezoekers op je website? Wat zijn populaire on-site zoektermen? Zorg ervoor dat je website helemaal up-to-date is.

2. Zorg voor een website die ‘mobile friendly’ is

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat meer dan 50 procent van de bezoeken op Black Friday worden gedaan via een smartphone. Zorg dat je website er op mobiel net zo goed uitziet als op desktop, met grote ‘Call to actions’ waar bezoekers gemakkelijk op klikken. Check van te voren of je website ook snel laadt op mobiel. Dit kan weleens verschillen.

3. Bied een exclusieve kortingscode aan

Om consumenten aan te trekken, heb je een incentive nodig. Bied een exclusieve kortingscode voor Black Friday aan, en jaag deze aan via bijvoorbeeld social media. Een ideale manier om nieuwe bezoekers naar je website te trekken.

4. Bied gratis verzending aan

Op een dag als Black Friday verwachten mensen gratis verzending. Uit een recent onderzoek bleek zelfs dat consumenten liever profiteren van gratis verzending, dan van 10 euro korting. Gratis verzending is op die dag dus echt een must.

5. Optimaliseer je e-mailcampagne

Consumenten ontdekken Black Friday-aanbiedingen vaak het eerst via e-mailcampagnes. Met name in België, waar het concept nog nieuw is, is het verstandig om een mail te sturen met een aankondiging van deze speciale dag en de hoeveelheid korting op de verschillende productcategorieën. Een heldere call to action kan ertoe leiden dat potentiële klanten direct doorklikken naar je homepage.

Leave a Comment