Tips voor een hoger conversiepercentage met je webshop

Het conversiepercentage is de verhouding van het aantal verkopen tot het aantal bezoekers van je webshop. Een percentage van 2% wil dus zeggen dat 2% van je bezoekers ook overgaan tot een aankoop. Maar waarom is dat nu zo belangrijk? Wel, elke bezoeker kost je geld. Of je deze nu via een advertentie hebt binnengehaald, via eigen bloed, zweet en tranen, tijd of door hoog te scoren in Google. Als dan van die bezoekers maar weinig overgaan tot een aankoop zal het moeilijk zijn je inspanningen te laten renderen. Bovendien kan een verhoging van het conversiepercentage bij veel bezoekers ook meteen veel extra omzet opleveren. Als je 1000 bezoekers/dag hebt en je gaat van 1% naar 2%, dan heb je in plaats van 10 maar liefst 20 orders/dag!

 

Aanwezigheid sociale media

Als je laat zien dat je een mooi aantal fans hebt op Facebook, of volgers op twitter, of… wat dan ook, het geeft gebruikers vertrouwen dat je actief bezig bent. Niet enkel het aantal fans, maar ook wanneer je laatst geposte bericht was. Was dat 2 jaar geleden? Dan lijk je niet meer echt actief bezig. Dit kan je eventueel extra tonen door widgets op je webshop te tonen. Dit vertraagt je site dikwijls wel wat.

Snellere verzending

Dat spreekt voor zich. Sommige klanten willen snel hun product hebben of hebben het gewoon écht snel nodig. Denk maar aan cadeautjes voor de verjaardag van die ene vriend die je eigenlijk vergeten was. Als men het bij jouw besteld en op tijd in huis heeft, dan sta je alweer een streepje voor.

Gratis retour

Met de wet van verkoop op afstand ben je als webwinkelier verplicht om 14 dagen “bedenktijd” te geven, in die tijd kunnen klanten dus hun geld terugvragen als ze niet tevreden zijn en hun product terug te sturen. Bekijk deze lastige maatregel als een kans! Gratis retour aanbieden neemt erg veel onzekerheid weg bij de klant en zal hem/haar kunnen overtuigen toch aan te kopen!

Afhalen in fysieke winkel

Bestellingen laten afhalen in je eigen winkel, dat wekt enorm veel vertrouwen. Klanten weten dat ze ergens terecht kunnen bij een probleem of het product toch eerst in ’t echt kunnen bekijken voor ze het aankopen.

Maak gebruik van Live Chat

Bellen is niet altijd even aangenaam en kost soms ook gewoon geld. Een chat is gratis én gemakkelijk. Je kan immers eenvoudig linkjes opsturen van pagina’s/producten en als webwinkelier kan je mee volgen wat de gebruiker op dat moment aan het doen is. Je kan dus een optimale service bieden. Je moet deze natuurlijk wel bemannen, dat is niet steeds vanzelfsprekend. Een chat waar niemand op antwoord is dan weer een conversie-killer, dan doe je het dus beter niet.
Deze tip stond een tijdje geleden ook al op onze Facebookpagina, mocht je hem daar gemist hebben, vergeet ons dan niet te volgen.

Je telefoonnummer tonen

Toon overal erg duidelijk je telefoonnummer. Het geeft klanten vertrouwen dat ze naar iemand kunnen bellen die hen kan helpen. Bovendien zal je misschien ook meer oproepen krijgen, dat is misschien wel meer werk maar de kans dat iemand iets koopt na een gesprek stijgt significant.

Thuis leveren, of ergens anders?

De mogelijkheid om je klant te laten kiezen waar en wanneer hij/zij z’n pakje wil ontvangen is een service die voor bepaalde klanten erg waardevol is. Sommige klanten kunnen immers nooit een pakje bij hun thuis ontvangen en hebben dit dus liever in een afhaalpunt of op hun werk. Anderen komen net liever niet de deur uit. De meeste pakketdiensten bieden deze opties sowieso aan, biedt ze dus ook aan je klanten aan.

Meer betaalmethodes

Veel klanten hebben bepaalde voorkeuren voor betaalmethodes. De ene durft nog niet veel anders dan overschrijving, de andere vindt kredietkaart makkelijk en Nederlanders denken dat er niets anders bestaat dan IDEAL. Je biedt er dus maar beter zo veel mogelijk aan! Voor NL is vooral IDEAL belangrijk, voor België zijn bancontact en kredietkaart dan weer belangrijk. Ook overschrijving wordt nog erg veel gebruikt en PayPal wordt alsmaar populairder.

Toon je betaalmethodes

Toon je betaalmogelijkheden op je homepage, je FAQ maar vooral bij je afrekenproces! Voor sommige klanten is het verschil tussen een bankkaart en kredietkaart nog niet altijd duidelijk. Geef dus steeds kaartnamen én afbeeldingen weer en vermijd zo verwarring. Na een A/B-test, steeg het conversiepercentage met 7,9% wanneer je afbeeldingen van de betaalmethodes bij het checkout proces toont.

Achteraf betalen

Door de optie aan je klanten te geven om pas te betalen wanneer zo het product ontvangen hebben neem je alle wantrouwen weg. Maar ben je dan wel zeker dat je je geld ontvangt? Jawel. Via de “AfterPay” service zorgen zij dat het geld binnenkomt en moet je jezelf geen zorgen maken.
Net zoals bij alle betaalmethodes betaal je gewoon een % van de transactie. Volgens hen stijgt je conversie met zo’n 15%, op zich best een mogelijk cijfer.

Snellere webshop

Snelheid heeft zo veel invloed op je conversie zonder dat je het merkt. Hierover zijn er verschillende studies, maar in het kort: zelfs één seconde vertraging zorgt voor 7% minder conversie. Je kan je webshop sneller maken door afbeeldingen te comprimeren, “lazy loading” toe te passen… de Google Pagespeed insights geven je inzicht én meteen tips. Ook snelle hosting speelt van belang.

Slimmere SEO aanpak

Je staat bovenaan in Google met erg algemene termen? Proficiat, dat was niet makkelijk en hopelijk heb je nu een hoop verkeer. Jammer genoeg is de kans dat deze consumenten iets kopen vrij klein. Wie auto in Google typt wil daarom nog geen auto kopen. Je focust dus beter op woorden met een koop intentie zoals bijvoorbeeld “auto kopen”. Maar ook dat is vrij algemeen. “tweedehands volkswagen polo kopen”, wie dat intypt heeft écht een koopintentie, die wil je dus in je webshop hebben!

Video’s

Het gebruik van video’s met uitleg, reviews, voorbeelden wekt ongelofelijk veel vertrouwen. Je toont een gezicht dat écht is. Bovendien werkt het zoals een verkoper in een winkel, je kan véél meer vertellen. Bovendien zal een bezoeker snel een video bekijken in tegenstelling tot een lap tekst lezen. Ja, geef toe, we zijn allemaal een beetje lui wat dat betreft. CoolBlue is hier een mooi voorbeeld van.

Foto’s met witte achtergrond

Zorg dat je foto’s een witte of geen achtergrond hebben, dat toont rustiger en trekt alle aandacht naar het product en niet naar de omgeving. Zeker in je een overzicht van een reeks producten is dit belangrijk. Wanneer je op de pagina van het product zelf zit kan je eventueel ook meet sfeerbeelden werken.

Meer foto’s bij producten

Hoe meer foto’s je bij je producten toont, hoe hoger je conversiepercentage. Geen foto bij een product? Dan zal je gewoon (bijna) niets verkopen. Véél foto’s? Dan kan je veel meer het fysieke winkel-effect bereiken. En trouwens, meer foto’s zorgen vindt Google ook leuk! Nog handig voor je SEO.

360° foto’s

Foto’s die alle kanten van het product tonen zijn een fantastische ervaring voor een gebruiker. Het lijkt wel of ze hun product dan zien in een fysieke winkel!

Inschrijven op de nieuwsbrief? Geef X korting

Twee vliegen in één klap? Dat kan. Biedt je bezoekers een kleine korting aan als ze zich inschrijven op de nieuwsbrief. Niet alleen je conversiepercentage zal stijgen, maar uiteraard ook je nieuwsbrief abonnees! We merkten in een van onze statistieken dat een gewoon formulier met de vraag om in te schrijven de conversie deed stijgen met 4%. Niet erg veel dus. Een formulier met 5% korting met maar liefst 22,4%! Dat is maar liefst 1 order op 5 meer!

Lagere verzendkosten

Iets goedkoper maken zal meer doen verkopen, dat is (bijna) altijd waar. Maar, dat gaat je winst natuurlijk niet altijd ten goede komen. Uit onderzoek blijkt echter dat te hoge verzendkosten echte conversiekillers zijn. 60% van de online consumenten baseert z’n keuze voor een webshop op de verzendkosten. Het kan dikwijls dus een betere keuze zijn je producten duurder te maken en je verzendkosten te verlagen. Het beste is natuurlijk enkel je verzendkosten te verlagen, misschien wel door een beter contract met je logistieke partner af te dwingen?

Gratis verzending (vanaf X euro)

Gratis verzending aanbieden doet je conversiepercentage de hoogte in knallen. Het leidt van 10% tot wel 50% meer verkopen. Dat is natuurlijk niet altijd haalbaar. Daarom maak je best eens de rekensom vanaf welke ordergrootte je gratis verzending kan aanbieden. Dit doe je dan ook best. Zelfs al is dit bedrag vrij hoog. Bovendien kan je zo de klant overhalen méér in z’n winkelwagentje te steken.

Korting aanbieden bij twijfel

Wanneer een bezoeker in je webshop lijkt te twijfelen of hij wel over zou gaan tot een aankoop is dat hét moment om een verrassing aan te bieden. Een korting, gratis verzending of extra cadeautje. Deze bezoekers zijn immers al erg ver gevorderd in hun aankoopproces, je hebt er als het ware al veel moeite in gestoken. Ze nu laten gaan is een dure zaak, ze nu klant maken levert je in de toekomst misschien een trouwe klant op.

Leave a Comment