Online branding: hoe kom je tot een sterk webconcept? Deel 2/2

In deel 1 vertelden we dat bij een goed concept het niet alleen gaat over het idee zelf, maar ook over de invulling die je aan je branding geeft. Deze keer gaan we er dieper op in en vertellen we je hoe je dit correct integreert en waarmee je zeker rekening moet houden.

Hoe goed je branding ook is, het moet geïntegreerd worden in een goede website. Het is dus niet enkel de inhoud, maar ook de toepassing die belangrijk is. Daarom verzamelden we enkele belangrijke punten waarmee je rekening moet houden, wil je het concept op een sterke manier presenteren op je website.

 

2.1. Je maakt maar één keer een eerste indruk

Gebruik een sterk beeld om te openen, dat is hetgeen de bezoeker van je website als eerste ziet. Volgens Forbes beslissen bezoekers overwegend op basis van dat beeld of ze je vertrouwen of niet.

2.2. Bouw je website logisch op

Zorg ervoor dat alle informatie op je website makkelijk terug te vinden is en dat je alles in een logische volgorde presenteert. Hoe gebruiksvriendelijker je website, hoe beter de ervaring van je bezoeker. Je concept mag de logische opbouw van je website niet in de weg staan, maar moet die net ondersteunen.

Branding: bouw je website logisch op

Si Digital neemt je mee doorheen hun hele proces in hun ‘chemistry’-thema. Toch blij de website duidelijk en overzichtelijk en snap je nog voor je aan de footer komt volledig wat je van hen kan verwachten.
 Bekijk het voorbeeld op: www.sidigital.co 

2.3. Vermijd clichés

We hebben het al overal gezien: bedrijven die in de digitale sector zitten en constant vervallen in het gebruik van beeldmateriaal waarop computers en smartphones te zien zijn. Maar als iedereen dat doet, hoe kan je er dan nog uitspringen? Denk na over beeldmateriaal dat je niet bij je concurrenten terugvindt. Lukt dat niet? Probeer het dan op een creatievere manier in beeld te brengen.

2.4. Maak een persoonlijke website

Met het vermijden van clichés hangt ook dit samen: als je jezelf kan onderscheiden door je anders te presenteren dan de rest, dan druk je veel meer persoonlijkheid uit. Zorg ervoor dat mensen kunnen zien waarom jouw bedrijf anders is. Zo bouw je een persoonlijkheid op die uniek is en waarvoor mensen je gaan herkennen.

2.5. Laat je website tonen wat je doet

Je kan vertellen wat je doet. In tekst. Met een prentje. Zoals iedereen. Maar beeld je nu eens in dat je website echt kan tonen wat je doet. Overtuig de bezoekers niet met woorden maar met daden.

Branding: toon wat je doet

Een beetje in de lijn van The Guardian Labs toont ook Reuters TV precies wat ze doen. Alleen is het hier e ec ef alsof je naar Reuters TV zou kijken: op de homepagina start je programma al meteen en kan je ‘zappen’ door te scrollen. Aan het einde van de pagina wordt een nieuw programma geladen. De beste illustratie van wat ze doen dus. Bekijk het voorbeeld op: www.reuters.tv

2.6. Toon dat je wil helpen

Tonen wat je doet, kan op twee manieren: je legt uit wat je binnen het bedrijf precies doet. Of je legt uit welk probleem je oplost. Dat is exact hetzelfde, maar vanuit een ander perspectief. Mensen die je website komen bezoeken willen niet per se weten hoe je de dingen aanpakt. Ze willen weten hoe jij hen kan helpen met hun probleem. Hetzelfde dus, maar dan anders.

2.7. Maak een interactieve website

Vernieuwend zijn is moeilijk. Een prentje en wat tekst op een webpagina ze en is makkelijk. Maar iedereen doet het. Daarom is het beter om de ervaring op je website uniek te maken. Dat kan onder andere door het inpassen van interactieve elementen en animaties. Zo hebben je bezoekers echt het gevoel dat je moeite doet voor hen. Opgelet: overdaad schaadt, zorg ervoor dat het functioneel blijft.

User experience is meer dan enkel experience: je moet steeds rekening houden met de gebruiksvriendelijkheid.

2.8. Gebruik quotes

Als je dan toch wil overtuigen met woorden, doe het dan met goeie woorden. Quotes of oneliners zijn daar perfect voor: ze zijn kort en krachtig, makkelijk te onthouden en ze bieden inspiratie. Daarbij tonen ze ook aan dat je weet waar je het over hebt.

If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough

– A. Einstein

 

Hoe kan je als organisatie een duurzame relatie opbouwen met je klant in een digitale context? Dat is de vraag waar wij ’s nachts van wakker liggen. Als digitaal webbureau zetten we onze tanden in de creatie, presentatie en distributie van relevante content.

Met een agile marketingaanpak willen we onze klanten bijstaan voor een effectieve opzet en invulling van hun digitale strategie en streven we naar meetbare resultaten.

Heb je nog vragen of worstel je met het uitbouwen van een concept? We helpen je graag verder! Laat even een berichtje na of neem contact met ons op.

Leave a Comment