Online branding: hoe kom je tot een sterk webconcept? Deel 1/2

Het is makkelijk om gewoon een concept, idee of thema te kiezen en dat in je branding & content te verwerken. Maar dat is niet genoeg om een degelijk webconcept uit te werken.

Hoe doe je dat dan wel?
Door het samenleggen van de expertise en kennis van het hele team. Designer, informatie-architect, copywriter & marketeer: alle hens aan dek om inspiratie op te doen. Die elementen samen vormden onze invulling van een sterk concept.

Een sterk webconcept…
Bij een goed concept gaat het niet alleen over het idee zelf, maar ook over de invulling die je eraan geeft. We verzamelden 10 eigenschappen van goede online branding- of webconcepten.

 

1.1. Past het bij jou?

Als je een thema wil uitwerken en het goed wil doen, dan moet het bij je passen. Daarom is de eerste leidraad voor je concept je naam. Waarom? Omdat je zo je naam bij de bezoekers van je klanten visuali-seert, wat het voor hen makkelijker maakt om je te onthouden.

1.2. Past het bij je bedrijf?

Een concept kan je niet random kiezen, het moet ook steek houden. Heb je een abstracte naam? Is je naam iets te beperkt? Kies dan iets dat kan gelinkt worden aan wat je doet.

1.3. Reflecteer je waarden!

Je kernwaarden vormen de basis van je identiteit & van wie je bent als bedrijf. Ze moeten in alles doorschemeren, dus niet alleen in je werk, maar ook in hoe je jezelf naar buiten brengt.

1.4. Neem overbodige tekst weg

Als je erin slaagt om alles tot een mooi visueel geheel te maken, dan hoef je ook geen pagina’s lange teksten meer te voorzien. Enkel het strikt noodzakelijke, de kern, moet je nog toelichten met tekst. Ook dat kan beperkt.

Een plek waar we digitale ervaringen creëren - branding

1.5. Originaliteit

Ok, laat ons eerlijk zijn: origineel zijn is niet makkelijk en alles is waarschijnlijk wel al eens voorgedaan. Maar dat neemt niet weg dat de verpakking of de uitwerking van je thema niet origineel kan zijn.

1.6. Overal aanwezig

Een concept is pas een concept als je het over de hele lijn doortrekt. Anders is het slechts een vluchtige invulling. Als je je concept echt uitwerkt dan trek je het door in je copy, in alle beeldvorming en op alle pagina’s van je website.

1.7. Vorm een visuele leidraad

Als je je idee ook effectief uitwerkt en overal aanwezig maakt, dan kan je er ook voor zorgen dat die thematische elementen je lezer meenemen doorheen de website.

1.8. Bevat conversie-elementen

De laatste stap in de uitwerking is het inpassen van conversie-elementen. Deze zijn het belangrijkste op je website, want daar dient hij uiteindelijk voor: om klanten te sprokkelen.

Webdesign - laten we samen iets maken

1.9. Creëer een verhaal

Storytelling zit niet enkel in de tekst, maar omvat het geheel aan visuele en tekstuele elementen waarmee je een boodschap overbrengt. Je moet je verhaal op zo’n manier brengen dat het met niet te veel tekst en goeie visualisaties binnen een bepaald concept past.

1.10. Creëer een uniek user experience

De ervaring op een website die volledig is uitgewerkt, is anders dan een droge website die gewoon zegt wat het bedrijf doet.
Een goed voorbeeld hiervan is de Cameo webpagina van Vimeo

Vimeo User experience

 

Voor zover deel 1 van 2. Mocht je nog met vragen zitten over je branding, contacteer ons of laat je vraag hieronder achter, dan helpen we je graag verder!
Volgende keer vertellen we je hoe dat je dit goed integreert in jouw website en met welke belangrijke punten je zeker rekening moet houden.
Het artikel staat inmiddels online. Je kan hier het vervolg lezen.

Leave a Comment