Naar een actiegerichte website in 5 stappen

Als men vraagt hoe de bedrijfssite het doet voor jouw onderneming, is de reactie vaak minde positief: de teksten zijn niet goed genoeg, niemand schrijft zich in op de nieuwsbrief en de verkoop via de site ligt te laag.

Het enige doel van een website zou moeten zijn: conversie genereren. Een website moet zijn klanten aanzetten tot kopen, zich inschrijven en/of contact opnemen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan! Daarom schrijven we een kort stappenplan dat ervoor zorgt dat bezoekers actie ondernemen.

 

Stap 1.  –  Begin met je strategie

Een sterke strategie is cruciaal voor een sterke bedrijfsvoering en voor een sterke website. Toch wordt de strategie vaak niet op voorhand uitgetekend.

Als je aan een bedrijfsleider vertelt dat je je moet onderscheiden, dan vinden ze dit niet meer dan logisch. 90% van hen zegt dat te doen door een betere kwaliteit, lagere prijs en meer service. Jammer genoeg staat dit vaak niet op hun website, of komt hun denkwijze niet over bij de klant. Stel daarom je doelen goed op voor je een website bouwt en denk goed na hoe je deze op je website kan verwerken.

Stap 2. – Spreek met de bezoekers

Schrijf je strategie niet op kantoor maar trek het veld in om met potentiële en echte bezoekers over jouw website te spreken. Bekijk hun aankoopgedrag in de winkel. Alleen dan komt je te weten wat ze echt zoeken. Het is de enige weg naar meer ‘leads’, meer contact en een beter imago. Want dat wekt vertrouwen, en vertrouwen zet aan tot kopen.

Niemand surft op een commerciële websites uit ververveling. Daar bestaan al meer dan genoeg sites voor. Mensen zoeken er een oplossing voor een probleem. Zorg dat je de problemen herkent en bied ze vervolgens een oplossing aan.

Stap 3. – Meer dan een mooie website

Bedrijven die hun website willen vernieuwen, focussen op 2 zaken: design en het systeem waarop de website draait.

De meerderheid van de bedrijven en zelfstandigen die een website bouwen, profileert zich als technische partner. Ze luisteren naar wat de klant wil en voeren dat uit. Het resultaat kan heel mooi zijn, maar is vaak een lege doos die nog gevuld moet worden door het bedrijf. Wat vaak niet lukt. Nochtans is de boodschap cruciaal. Als je pas na het design nadenkt over je boodschap is het te laat.

Gelukkig ondersteunen wij je tijdens deze strategische fase en helpen je de lijnen duidelijk te schetsen voor we beginnen te bouwen.

Stap 4. – Zet aan tot actie

Eenmaal je strategie en boodschap goed zitten, kunnen we de bezoeker aanzetten tot actie zodat je leads genereert en de bestellingen kunnen binnenlopen.

Het doel van een website is van een onbekende bezoeker een geïdentificeerde lead te maken. Om dit te bereiken moet je website één salestrechter zijn. Vandaag zijn weinig sites op deze manier opgebouwd.

Veel sites maken gebruik van snelle succesjes: een oproep tot aankopen of een andere actie, en referenties van tevreden klanten. Omdat de inhoud vaak slecht is, halen referenties weinig tot niets uit. Ook ‘call-to-actionknoppen’ werken soms niet als de site niet goed zit.

Wat werkt er dan wel om mensen die nog niet meteen zullen kopen toch iets te laten doen? Microconversie: Je kunt een e-boek geven, een gratis tip,… in ruil voor het mailadres van je klant. Je kan je mailings opvolgen of eventueel een telefonische prospectie doen bij die mensen die je e-mail geopend hebben. Eenmaal je hun mailadres bezit, kan je het vertrouwen opbouwen door gepersonaliseerde, interessante mails te sturen naar je doelgroep.

Stap 5. – Maak budget vrij voor nieuwe berichten te plaatsen.

KMO’s bekijken hun website als een klein project, met een start en een einde. Als hun site af is, is het voor veel bedrijven ook gedaan.

Een website die gelanceerd werd is geen einde, maar een begin.

Wij raden aan om een site als een proces te bekijken, dat je continu kunt evalueren en bijsturen. Een proces kan altijd beter en vraagt altijd om nieuwe investeringen. Aan de andere kant lever het voortdurend op. 24/24 en 7/7.

Zit je nog met vragen of heb je zin om samen te werken aan jouw digitale strategie? Geef ons een seintje, dan springen we even binnen voor een goed gesprek.

Leave a Comment