7 tips om meer conversies uit Facebook campagnes te halen

Adverteren op Facebook is veel meer dan de juiste visual kiezen en passende tekst te voorzien. Je moet ook op zoek naar de juiste doelstelling, de beste doelgroep en het advertentieformaat dat optimaal is voor de conversies die je uiteindelijk wil behalen. De immense mogelijkheden op Facebook kunnen er echter voor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Focus daarom op de volgende 7 stappen om een advertentiecampagne te creëren die effectief converteert.

1. Bepaal je campagnedoelstelling

Het allereerste dat je bij elke campagne moet vastleggen, nog voor je begint te denken aan de visual of de tekst, is je doelstelling. Wil je je doelgroep aanzetten tot een aankoop? Ben je op zoek naar meer inschrijvingen op je nieuwsbrief? Heeft je pas gelanceerde product bekendheid nodig? Voor elk van deze doelstellingen heeft Facebook een aparte campagnevorm waar je handig gebruik van kan maken.

Facebook Campagnedoelstellingen

Focus je overigens niet te fel op het woord “conversie” in deze campagnevormen. Als het je doelstelling is om de bekendheid van je product te vergroten, of om leads te verzamelen, dan kan je binnen deze doelstellingen ook perfect converteren zonder voor een letterlijke conversie-advertentie te gaan.

2. Target de juiste doelgroep

Wanneer je doelstelling vastligt, is het tijd om te kijken naar je doelgroep(en). Ook hier zijn de mogelijkheden van Facebook immens: je kan je doelgroep selecteren op basis van hun locatie, leeftijd, geslacht, taal, interesses… en dat kan je al een heel eind op weg helpen om je doelgroep af te bakenen. Maar het wordt pas echt interessant als je ook gaat werken met custom audiences.

Custom audiences zijn doelgroepen die je samenstelt op basis van eerdere interacties tussen je publiek en je product of merk. Je hebt hiervoor 4 opties:

  1. Je uploadt je klantenbestand aan de hand van hun telefoonnummer of emailadres.
  2. Je installeert een Facebook-pixel op je website en deelt je publiek in op basis van de webpagina’s die ze bezoeken.
  3. Je maakt verschillende doelgroepen op basis van handelingen die je doelpubliek uitvoert binnen je app.
  4. Je deelt je publiek in op basis van hun eerdere engagement met jouw Facebook content.

Door gebruik te maken van custom audiences heb je in de meeste gevallen een kleinere doelgroep dan wanneer je puur zou werken met demographics en interesses, maar de kans dat deze groep geïnteresseerd is in jouw product en effectief zal converteren, is wel een pak groter.

Om je doelgroep toch wat groter te maken zonder in te boeten aan kwaliteit, kan je van je custom audiences ook lookalike audiences creëren. Facebook kijkt hiervoor naar de personen die in je custom audience zitten, en gaat op zoek naar andere personen die zoveel mogelijk op deze groep lijken. Op die manier trek je een publiek aan dat nog niet eerder met jouw merk of product in contact kwam, maar die mogelijk wel interesse hebben.

3. Kies voor het advertentieformaat dat past bij je doelstelling

Als je weet wat je doelstelling is en wie je wil bereiken, is het tijd om na te denken over het formaat van je advertentie. Afhankelijk van je doelstelling, kan het aantal opties die je hier krijgt variëren, maar in de meeste gevallen krijg je vier keuzes voorgeschoteld:

1. Carrousel

Als je meerdere producten tegelijkertijd wil adverteren, of net verschillende kenmerken van je merk of product in de kijker wil zetten, dan is de carrousel de beste oplossing. Dit advertentieformaat laat je toe om tot 5 verschillende visuals toe te voegen met elk hun eigen tekst en bestemmingsurl.

2. Eén afbeelding

Wil je echt focussen op 1 specifiek product, kies dan voor 1 afbeelding zodat je visual wat groter is en je ook iets meer plaats hebt voor bijhorende tekst.

3. Eén video

Als je je boodschap niet kan overbrengen met een stilstaand beeld, kan je ook kiezen voor een video. Hou het echter kort en krachtig zodat je doelpubliek je volledige boodschap te zien krijgt voor ze verder scrollen. Vergeet ook zeker niet dat 90% van de video’s op Facebook bekeken wordt zonder geluid.

4. Diavoorstelling

Wie geen budget heeft voor een video, kan ook werken met een diavoorstelling die tot 7 afbeeldingen achter mekaar afspeelt.

4. Creëer een visual of video die in het oog springt

Nadat je hebt beslist over het formaat, kan je aan de inhoud van je advertentie beginnen. En die moet eerst en vooral in het oog springen. Iedereen die op Facebook inlogt, wordt elke keer opnieuw op ongeveer 300 nieuwe posts getrakteerd. Jouw visual moet ervoor zorgen dat jouw advertentie één van die enkele posts wordt, waar niet aan voorbij gescrolld wordt.

Aandacht trekken kan op verschillende manieren, maar zorg ervoor dat je wel altijd dicht bij je merkimago blijft. Schattige hondjes zullen zeker heel wat mensen doen stoppen met scrollen, maar   ze gaan je jammer genoeg niet helpen converteren. Om te weten wat er voor jouw product of merk wel werkt, zijn er 3 oplossingen: testen, testen en nog meer testen.

Als je met een brede doelgroep werkt, verdeel je die best in kleinere groepjes en test je per groep wat voor hun het beste werkt. Varieer met kleuren, test foto’s tegen graphics, probeer verschillende soorten foto’s (met/zonder mensen)… Na enkele tests zal je een goed beeld hebben van wat er bij jouw publiek werkt en kan je hier in volgende campagnes volledig op inzetten zodat je vanaf dag 1 meer conversies kan behalen.

5. Schrijf tekst die je doelgroep over de streep trekt

Wanneer je visual de aandacht heeft getrokken, is het aan je tekst om je doelgroep helemaal over de streep te trekken. Dat stukje tekst moet bovenal kort en krachtig zijn. Alle uitleg over je product kan je makkelijk kwijt op je landingspagina, maar in je advertentie moet je je beperken tot de essentie. Na het lezen van deze tekst moet je doelgroep exact weten waarom ze moeten verder klikken.

En om ze te doen klikken, heb je een heel duidelijke call-to-action nodig. Niet eentje die per se focust op het behalen van jouw advertentiedoelstelling, maar wel eentje die het probleem van je doelgroep oplost. Jouw doelstelling volgt dan vanzelf wel. Zeg dus bijvoorbeeld niet “Klik hier voor tips over converteren op Facebook”, maar wel “Verhoog jouw conversies op Facebook nu”.

6. Maak je belofte waar op de landingspagina

Eens je je doelgroep zo ver hebt gekregen om op je advertentie te klikken, moet je de belofte die je daarin gedaan hebt, ook waarmaken. Als je dat niet doet, is al je eerdere werk om conversies te behalen, voor niets geweest.

Daarnaast is het ook heel erg belangrijk dat je doelgroep op een zo simpel mogelijke manier kan converteren. Is je website bijvoorbeeld niet responsive, zorg er dan voor dat je advertentie enkel op desktop getoond wordt. Als je ziet hoeveel van je doelpubliek er dan wegvalt, weet je dat die responsive website er meer dan dringend aan moet komen!

Gaat het tijdens het converteren toch mis, zorg dan dat je potentiële klant je via één simpele klik kan bereiken om het probleem onmiddellijk op te lossen.

7. Analyseer en optimaliseer

Nu je advertentie helemaal klaar is om te converteren, moet je er alleen nog voor zorgen dat je ook zoveel mogelijk converteert. En dat doe je door de resultaten van dichtbij in het oog te houden. Zie je tijdens de eerste dagen van je campagne bijvoorbeeld meer en goedkopere conversies bij iOS-gebruikers en heb je bij Android users helemaal geen succes, sluit die laatste groep dan uit en zet zo je geld in op dat deel van je doelgroep dat het best converteert.

Ook A/B tests zijn zeker een aanrader. Experimenteer met verschillende kleuren, foto’s en slagzinnen zodat je eindigt met dé ultieme Facebook-advertentie voor jouw doelstelling en doelpubliek.

Leave a Comment