Maak met je website een onvergetelijke eerste indruk!

Wist je dat een eerste websitesite-bezoek gemiddeld zeven seconden duurt?
Dat betekent dat de bezoeker van jouw website in die zeven seconden bepaalt of hij op je site blijft of verder zoekt naar een beter alternatief. Het is dus heel belangrijk om direct een goede eerste indruk te maken. Maar hoe doe je dat?

Laat direct zien wat je in huis hebt

De bezoeker van jouw website moet in één oogopslag kunnen zien wat je te bieden hebt. Draai er dus niet omheen en ga recht op je doel af. Zorg dat je site gemakkelijk te scannen is. Overzicht is het sleutelwoord voor een succesvolle website.

Creëer ‘scanbare’ tekst

Met onderstaande tips maak je jouw tekst makkelijker en sneller leesbaar.

  • Minimaliseer je content
    Zeg het met zo weinig mogelijk woorden. Dit klinkt makkelijk, maar het is voor veel ondernemers de grootste uitdaging. Vaak wil je veel te veel over je bedrijf vertellen. Beperk je tot de kern en verwijs voor alle andere informatie door naar onderliggende pagina’s. Grote lappen tekst op je website zijn op je homepage ten strengste verboden! Een blokje tekst ter introductie van je bedrijf is prima, maar één alinea is meer dan voldoende.
  • Gebruik koppen
    Naast je homepage kan een klant ook via zoekmachines op andere pagina’s ‘landen’. Dus ook deze pagina’s dienen goed scanbaar te zijn. Vaak heb je hier meer tekst staan. Zorg dat deze tekst in duidelijke alinea’s is ingedeeld, voorzien van (H2 of H3) koppen. Schrijf de koppen kort en prikkelend, zodat het uitnodigt om verder te lezen. Sla echter niet door met je creativiteit. Voor de lezer moet het wel duidelijk zijn waar de alinea overgaat, dus zorg dat de kop refereert naar de inhoud.
  • Pas opsommingen toe
    Opsommingen vallen snel in het oog, dus pas deze vooral toe bij belangrijke informatie. Bijvoorbeeld de USP’s van jouw bedrijf, dienst of product.
  • Start met de belangrijkste informatie
    We zijn gewend om een verhaal op te bouwen. Dus te beginnen met een introductie en zo langzaam toe te werken naar het belangrijkste deel van het verhaal, de conclusie. Online is het slim om dit andersom te doen. Dus begin met de conclusie van je verhaal. De kans is namelijk groot dat de webbezoeker alleen de eerste regels van je verhaal leest.


Maak het visueel

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Tekst is op een website absoluut onmisbaar, maar dat neemt niet weg dat je met een goede foto al heel veel kunt vertellen over wat je te bieden hebt. Het maakt het scannen nog makkelijker. En bovendien draagt het bij aan een stukje beleving. Spreekt een foto aan, dan is de kans groot dat de bezoeker verder gaat lezen. De foto’s zijn dus niet zozeer ter vervanging, maar vooral ter ondersteuning van de tekst.

Leave a Comment