De kracht van Online Reviews

Je hebt het vast wel eens gehoord, ‘mond-tot-mond reclame’ is de sterkste reclame die er is. Mensen raken sneller overtuigd als ze van een ander horen hoe tevreden zij zijn over jouw product of dienst. Online reviews hebben een beetje hetzelfde effect. Natuurlijk werkt het ’t allerbeste wanneer een persoon die je goed kent een aanbeveling doet. Maar ook online reviews van derden geven een gevoel van vertrouwen aan jouw potentiële klant. Het is immers een onafhankelijke beoordeling. Je kunt zelf nog zo hard roepen hoe goed je bent, als een ander dit doet dan weegt dit veel zwaarder. Het gevolg? Je webbezoeker gaat sneller over tot een aankoop (of andere actie, afhankelijk van je conversiedoel).

Reviewprogramma

Om online reviews op je site te tonen, heb je een programma nodig. Je kan een eigen reviewprogramma (laten) maken, maar slim is om voor een erkend programma te kiezen. Webbezoekers herkennen het dan en zullen de beoordeling daardoor eerder geloven en ook zelf sneller geneigd zijn een beoordeling achter te laten (als ze eenmaal klant zijn). Er zijn inmiddels heel veel programma’s, maar de bekendste zijn:

  • KiYoh
  • Trustpilot
  • Webwinkelkeur
  • The Feedback Company
  • Opiness
  • Facebook

Reviews binnenhalen

Als je eenmaal een reviewprogramma hebt, is het zaak dat je online reviews binnenhaalt. Verwacht niet dat mensen dit spontaan uit zichzelf gaan doen. Uitzonderingen daargelaten, zal je ze er toch echt naar moeten vragen. Wat vaak goed werkt is hier iets tegenover te stellen. Dus geef je klant een cadeautje als dank voor zijn beoordeling. Bijvoorbeeld een korting op een volgende aankoop, een gratis e-book of andere leuke give-away. Wat heel belangrijk is, dat je het de klant zo gemakkelijk mogelijk maakt om een online review te plaatsen. Dus stel geen lastige voorwaarden en zorg dat ze zich niet hoeven in te loggen. Als je de drempel laag houdt, vergroot je de kans om meer online reviews.

Klanttevredenheid

Naast het feit dat online reviews ervoor zorgen dat je conversie omhoog gaat, geeft het je ook inzicht in de klanttevredenheid. Vergeet daarom niet om de beoordelingen te bekijken en kritische punten aan te pakken. Als je laat zien dat je iets met de feedback doet, dan draagt dit indirect ook bij aan een hogere conversie.

Zelf aan de slag

Veel van deze tools kan je zelf implementeren. Mocht je toch nog met vragen zitten of wat hulp kunnen gebruiken, dan zijn we er voor jou.

Leave a Comment