Tips voor een goede landingspagina

Een landingspagina is een webpagina die speciaal is ingericht voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Verkoop je schoenen in je webshop dan zou je bijvoorbeeld een landingspagina kunnen maken voor ‘zwarte sneakers’. Vervolgens richt je deze pagina in met het aanbod aan zwarte sneakers en zorg je dat de content alleen over deze sneakers gaat. Zo’n pagina leidt tot meer bezoekers, maar zorgt ook dat de webbezoeker direct op een pagina komt waar het gezochte aanbod wordt getoond. Grotere kans op conversie dus. Een paar tips voor een goede landingspagina:

Zoektermen

Beperk je tot één of twee zoektermen (combinatie van zoekwoorden) per landingspagina’s. Hoe gerichter de combinatie van zoekwoorden, hoe makkelijker het is om vindbaar te worden in de zoekmachines. We gaven net al een voorbeeld met ‘zwarte sneakers’. Kijk ook vooral naar wat de concurrentie is op de gewenste zoektermen. Je kunt soms beter kiezen voor een zoekterm waar minder op gezocht wordt, maar waar ook minder concurrentie voor is, dan een hele populaire zoekterm. Er zijn verschillende programma’s waar je dit kunt controleren, zoals de zoekwoordplanner van Google Adwords (ook te gebruiken als je geen betaalde campagne hebt lopen).

Aanbod

Zorg dat op je landingspagina alleen een aanbod wordt getoond dat ook overeenkomt met de zoekterm. Dus op de pagina “www.jouwwebsite.be/zwarte-sneakers” wil jij alleen maar zwarte sneakers laten zien en niet per ongeluk een roze sneaker of blauwe slipper. Plaats de artikelen ook altijd bovenaan je landingspagina. De tekst plaats je eronder.

Tekst

Om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines is het ook belangrijk dat je tekst aan je landingspagina toevoegt. Voorzie de pagina ALTIJD van unieke content. Het ‘lenen’ van tekst van concurrenten wordt je niet in dank afgenomen en kan zelfs leiden tot zogenaamde ‘strafpunten’ in je ranking binnen Google. Dus schrijf de tekst zelf. Dat is sowieso raadzaam omdat het dan in je eigen schrijfstijl is en dus herkenbaar voor je klanten. Daarnaast zijn er een aantal basisregels voor een goede ‘seo-tekst’. Zie het als richtlijn en niet als verplichting. Een goed geschreven, unieke tekst met interessante informatie doet het nog altijd beter dan een geforceerd geschreven stukje tekst. De basisregels:

  • Hanteer minimaal 300 woorden;
  • Verdeel je tekst in verschillende alinea’s met elk een H2-kop (eventueel H3);
  • Laat je belangrijkste zoekterm terugkomen in de titel (H1), in een H2-kop en in de eerste alinea;
  • Schrijf een metatitel + omschrijving waarin de zoekterm voorkomt (bij voorkeur in het begin van de titel en omschrijving);
  • Plaats een afbeelding met een alt-tag van de zoekterm.

 

Probeer al onze tips gelijk in praktijk te brengen, daar leer je het meeste van. Maar mocht er iets niet lukken, dan helpen we je graag verder! Laat hieronder even een berichtje na, of contacteer ons.

Veel succes!

Leave a Comment