Hoe groei ik op Instagram?

Christophe van Travelchecker vertelt hoe hij als influencer zijn Instagram account laat groeien. Rechtstreekse tips uit de praktijk!

Als influencer is natuurlijk mijn activiteit op sociale media ook belangrijk. En de grootste speler op de markt is Facebook, dat nu ook eigenaar is van Instagram. In dit artikel leggen we je uit dat Instagram niet altijd is wat het lijkt en hoe je kan groeien.

Groeien op Instagram

Organische groei op Instagram is moeilijk geworden, het algoritme van Instagram toont je enkel berichten die voor jou interessant zouden kunnen zijn. Dit heeft tot gevolg dat je slechts zo’n 10% van de foto’s van je vrienden zal zien. Het chronologisch verloop van Instagram is voorlopig verdwenen. Als blogger betekent dat ook dat slechts 10% van je volgers effectief je berichten te zien krijgt. En je wil toch zoveel mogelijk mensen bereiken.

Daarom zoeken bloggers, bedrijven en influencers andere manieren om te groeien. En dat gebeurt niet altijd even eerlijk. We zetten de meest courante technieken even op een rijtje;

1 – Volgers kopen

We starten met een veel voorkomende techniek, het kopen van volgers. Ja, voor enkele tientallen euro’s kan je gewoon volgers kopen. Zo kan je in enkele maanden tijd uitgroeien tot een account van meer dan 100000. Sommige bedrijven kijken immers enkel naar de cijfertjes en huren influencers in omdat ze gewoon veel volgers hebben. Die fake accounts zijn echter snel doorprikt. Een account met 100000 volgers en slechts een handvol likes en reacties is fake. Een echte account moet toch zo’n 4% interactie (likes of comments) hebben. 

Bovendien zijn de volgers meestal fake accounts met de meest exotische namen. Instagram probeert er zelf ook iets aan te doen en kan je zelfs schorsen, ze proberen ook de verkopers van volgers het moeilijker te maken. Even surfen op het net levert al snel resultaat op. En inderdaad, voor 50 euro krijg je zo’n 10000 volgers bij op enkele dagen. Allemaal valse accounts natuurlijk die geen reactie opleveren. Daarvan verdwijnen er nadien ook weer vanzelf. De rest blijven spookaccounts die Instagram om de zoveel tijd zelf verwijdert. Winst? Weinig en kortstondig. Geen aanrader dus, bovendien hou je niet enkel je echte volgers maar ook jezelf voor de gek. 

2 – Likes en comments

Ook likes en comments zijn dus belangrijk voor instagrammers, ze moeten immers aan die 4% geraken om geloofwaardig over te komen. En het algoritme van Instagram toont je foto ook sneller als er veel interactie is. Daarom werken veel instagrammers samen in zogenaamde pods. Ze posten in hun pod, een instagram chat room, hun nieuwe foto waarop de rest er asap een like en reactie aan geeft. Zo helpen ze elkaar het algoritme te beïnvloeden. Ik heb welgeteld 1 week in zo’n pod gezeten en het uitgetest. De techniek werkt, het grote nadeel is dat het bijna een full time job wordt om je reacties bij te werken. Niet echt werkbaar dus.

Je krijgt ook telkens dezelfde 10 of 20 mensen die reageren. Bovendien kan instagram je nog steeds straffen omdat je het algoritme tracht te omzeilen. Daarom verhuizen veel pods naar telegram om daar hun posts te delen en onder de radar van Instagram te blijven. 

3 – Follow/unfollow

Deze techniek werkt veel ergernis op bij gebruikers. Accounts gaan massaal andere accounts volgen in de hoop dat men ze terug volgt. Daags nadien worden deze accounts weer ontvolgt. Zo hoopt men dat er toch enkele blijven plakken. Nu er is niks mis mee om af en toe je account eens op te kuisen, maar als je dit systematisch doet wordt het storend. Zo werden we zelf al tientallen keren gevolgd en ontvolgd door een grote reisblog. De techniek van volgen gebruik ik zelf ook, maar enkel bij accounts die me ook echt interesseren. Mijn lichte instagram verslaving zorgt er wel voor dat het overzicht een beetje weg is. Er zijn gewoon teveel interessante foto’s. De techniek zou nog beter lukken als je enkele likes achterlaat en zeker een comment. De kans dat men je dan terug volgt ligt drie keer hoger. En zo komen we naadloos bij de volgende techniek.

4 – Bots

Je kan je voorstellen dat de vorige 2 technieken zeer tijdrovend zijn. Daarom schakelen sommige accounts bots in, automatische software die in jouw plaats gaat liken, commentaar geven en volgen/ontvolgen. Het hele sociale aspect van sociale media gaat erdoor verloren. Bovendien loop je het risico dat je bot zomaar ‘wat leuk’ bij een foto van een overleden huisdier plaatst. Of een andere ongepaste reactie.

Er zijn tegenwoordig ook social media managers. Bedrijven die claimen om het systeem van de bots te laten uitvoeren door echte personen. Zij gaan voor je reageren op accounts en hashtags die je op voorhand doorgeeft en die in het verlengde van je doelgroep liggen. Het nadeel is dat de techniek vrij prijzig is. Je krijgt wel een meer persoonlijke aanpak dan via een bot en geen vervelende toestanden. 

5 – Conclusie

Groeien op instagram is voor vele accounts belangrijk. En het doel heiligt soms de middelen. Van de beschreven technieken is er eigenlijk geen enkele die 100% eerlijk is. Het hele plezier van sociaal contact gaat er ook door verloren. Reageren op je volgers en vrienden blijft het plezantste en duurt uiteindelijk het langst. Want ook bedrijven leren door de naakte cijfers heen kijken en letten meer op interactie en authenticiteit. 

Als ik deze technieken enkele maanden zou gebruiken heb ik binnen de kortste keren een van de grootste reisaccounts van Vlaanderen. In absolute cijfers dan toch. Neen, dan liever rustig doorgroeien en af en toe echte reacties uitwisselen. En niet het risico lopen om een Instagram ban op te lopen, want daarvoor blijft het platform veel te leuk. 

 


 

De reisverhalen van Christophe en Heidi kan je volgen via hun website Travelchecker. De foto’s vind je terug op hun Instagram.

Leave a Comment