Haal jij het maximum uit je webshop?

Het ontwikkelen en runnen van een webshop wordt vaak enorm onderschat. De afgelopen jaren hebben we enkele webshops gebouwd voor heel verschillende businessmodellen en doelgroepen. We stellen echter vast dat lang niet elk project rendabel en succesvol wordt binnen een periode van pakweg 3 jaar. Ongetwijfeld herken je deze factoren die een invloed hebben op het succes van je online onderneming:

Tijd en focus

Het opzetten van een webshop eindigt niet met het invullen van de database en het lanceren van de site. Dan begint het pas… Er wordt vaak vergeten dat het runnen van een webshop enorm veel tijd en energie vergt.

Dit gaat van het schrijven van teksten, het maken van goede productfoto’s en het opzetten van campagnes en acties tot logistieke aspecten.

Maar ook het verwerken van orders, het opzetten van mailing-campagnes en de online marketing, het opvangen van klantenvragen, enz… Het zijn allemaal taken die niet alleen de nodige tijd maar ook de juiste kennis vergen.

Een webshop runnen is geen bijzaakje. Het kan alleen succesvol zijn als het hoofdzaak wordt. Niet noodzakelijk voor je hele organisatie, maar op zijn minst voor wie de verantwoordelijkheid draagt. Stop die verantwoordelijkheid niet in de handen van wie nu al geen tijd over heeft. Zo werkt het niet.

Concurrentie – Concullega’s 

Een webshop onderscheidt zich van een fysieke winkel in de eerste plaats omdat de geografische locatie niet of minder van belang is. Een webshop heeft geen hinterland en geen consumenten die er langskomen “omdat het lekker dichtbij is”.

Het afzetgebied of de doelmarkt is meteen veel groter en de concurrentie bijgevolg harder. Bovendien komen er elke maand honderden webshops op het internet bij.

Zich onderscheiden van die concurrentie is dus een uitdaging die al voor de lancering van de webshop start.

Expertise

Ben je zelf niet zo beslagen in webtechnologie of online marketing maar ben je wel een ongelooflijke wizard in je business? Super. Vak- of productkennis gaan voorop.

Maar hou je toch maar klaar om de technieken van het web onder de knie te krijgen.

Ondernemers uit “Generatie X” zijn zonder het internet en computer opgegroeid en hebben vaak (te) weinig voeling met de nieuwe technologieën en mediakanalen. Het tekort aan kennis moet dus worden aangevuld aan de hand van de nodige opleidingen of via externe specialisten.

Businessplan

Heel wat ondernemers die bij ons aankloppen blozen als we vragen naar hun businessplan. Er worden enkele omschrijvende volzinnen geproduceerd, maar kernachtig is het zelden…

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om op voorhand het nodige onderzoek te verrichten, de gewenste doelstellingen te bepalen en de strategie uit te tekenen. Net als bij een huis is het geen goed idee om zonder plan te starten met het bouwen van een webshop.

Het plan moet bij voorkeur geen dik boek worden. Maar eenvoudig, helder en realistisch. Geen wishful thinking of best case scenarios. Liever een plan dat rekening houdt met technische aspecten, marktgegevens, centen en manschappen.

Stap voor stap (verbeteren)

“Ik zal in de online shop investeren als hij begint te renderen”. Dit is een vaak gehoord statement. De kip en het ei, weet je wel…

Wie wat krap bij kas zit, zal hopen op snel online succes. Logisch. Maar dat succes komt er niet zomaar.

In elk geval is het goed om in kleine stapjes te bouwen aan een groter plan. Niet meteen alle registers open trekken dus. Het laat je toe te ontdekken waar de eerste noden zich opdringen. Zo kan je gepast bijsturen op basis van concrete en praktische ervaringen. Niet op basis van veronderstellingen vooraf.

Wie van plan is om die stappen te laten afhangen van de eerste gerealiseerde omzet (of winst…), zou wel eens lang ter plaatse kunnen blijven trappelen.

Zet kleine stapjes na de lancering van je shop. Op een ritme dat je aankan qua investering en management. Maar laat dit niet afhangen van je eerste gerealiseerde winst. Het e-commerce vliegwiel moet eerst nog een stevige duw krijgen vooraleer het vanzelf gaat draaien.

Passie, visie en doorzettingsvermogen

Met die karakteristieken alleen red je het niet natuurlijk. Maar het helpt enorm. Aan de manier waarop ondernemers of e-commerce managers praten over hun project, voelen we al snel hoe de vork aan de steel zit en weten we of het project kans maakt om te scoren.

E-commerce steunt voor een groot deel op technologie. Maar voor een nog veel groter deel op de mensen achter de schermen. Van de graficus, fotograaf en copywriter tot klantenservice, de inpakker en de pakjesbezorger.

Eigenlijk is er maar één optie: “Go hard or go home”!

Brandstof voor je webshop

Een ander belangrijk gegeven is de verhouding tussen de investering in de ontwikkeling van de webshop en het online marketingplan. Tussen de technologie en de marketing.
Beide zijn even belangrijk. Als een auto en brandstof. Ze kunnen niet zonder elkaar.

In de opstartfase is de ontwikkeling van de webshop en de inrichting ervan de grootste financiële slokop. Werk je met een beperkt of strak budget? Probeer je dan eerder te houden aan de standaard-functionaliteit van een platform en houd op die manier voldoende budget vrij voor de broodnodige marketing inspanningen.

Tip: Omdat niemand tijd en manschappen over heeft, bieden we bij Bright Bytes helpende handen of interim management.Omdat we weten dat daar de grootste nood is.

Leave a Comment