De geheimen van een goede nieuwsbrief

Haal jij alles uit je database? Of stuur je gewoon elke week naar iedereen dezelfde nieuwsbrief en hoop je op het beste? Wij weten wat mensen prikkelt en helpen je graag om je nieuwsbrief te laten scoren.

Je wil natuurlijk dat de e-mailcampagne waaraan je hebt gewerkt goede resultaten oplevert. Maar wat is nu een goed resultaat? Wanneer mag je tevreden zijn?


Meet je verzonden nieuwsbrief

Eerst en vooral bestaan er voor het meten van een e-mailcampagne een aantal belangrijke parameters:

  • Open rate
  • Bounce rate
  • Click-Through rate

De open rate vind ik persoonlijk de belangrijkste parameter. Logisch, want als mensen je e-mail niet lezen, ga je ook geen kliks hebben!


Wat is een goede open rate?

De open rate van je e-mailcampagnes is verschillend van sector tot sector. Het doel moet zijn om een open rate tussen de 20% en 25% te bereiken voor je e-mailcampagnes. Als je dat bereikt, ben je goed bezig!


Welke factoren hebben een invloed op jouw open rate?

De open rate is afhankelijk van een héél aantal factoren. De 5 factoren die het meeste invloed hebben, vind je hier terug:

  • Indeling van je e-maillijst
  • Kwaliteit van je e-mailadressen
  • Activiteit van je contacten
  • Onderwerp van je e-mail
  • Kwaliteit van je voorgaande e-mails


Hoe je open rate verbeteren?

Om je op weg te helpen vind je hier een aantal ideeën terug die je kunnen helpen om de open rate te verbeteren:

  • Kies een origineel onderwerp
  • Ruim je e-maillijst op, maak goede segmenten en verwijder inactieve leden
  • Zorg ervoor dat je e-mail goed leesbaar is op mobiele toestellen (55,5% van onze lezers lezen hun e-mail op smartphone of tablet)
  • Schrijf over interessante zaken! Als je na x keer niets interessants gelezen hebt, ga je de moeite niet meer doen om een nieuwe e-mail te openen.

 

Wanneer mensen je e-mails lezen, kan je een relatie opbouwen. En dat is net wat je wil bereiken!

 

Personaliseer!

Door je nieuwsbrief te personaliseren bereik je dat de lezer denkt: “Hé, dat is voor mij geschreven!” Hierdoor krijg je eerder de aandacht die je wenst. Personalisatie wekt vertrouwen, want je laat merken dat je je lezer kent. Zo vergroot je de kans op een goede conversie aanzienlijk.

De meest populaire vorm van personalisatie is het gebruik van de naam in de aanhef of onderwerpregel. Afhankelijk van je klantrelatie en merkpersoonlijkheid kies je voor ‘Beste John’, ‘Geachte heer Pieters’ of kan je zelfs gaan voor ‘Hoi Tom’. Maar wat als je de naam van de klant niet hebt? Zorg er dan voor dat je de lezer aanspreekt met ‘Geachte heer/mevrouw’. Altijd beter dan ‘Beste,’ of erger nog, ‘Beste [null]’.

Personaliseer op woonplaats. Bied bijvoorbeeld een speciaal voordeel aan voor inwoners van [Plaatsnaam]. Wij weten uit ervaring dat dit enorm kan bijdragen aan de click-through-rate. ‘Nu 25% korting op de Volkskrant in Bilzen!’, ‘Medewerkers gezocht in Hasselt!’ of ‘Bespaar in Diepenbeek maar liefst €15,- op huishoudelijke hulp!’. Dit maakt je aanbod exclusief en daardoor extra aantrekkelijk voor de lezer.

Personaliseer met event driven marketing. Hiermee haak je in op evenementen die op een specifiek moment plaatsvinden. De meest voorkomende variant is het gebruik van de geboortedatum. Kweek goodwill en verras de ontvanger op zijn of haar verjaardag met een relevant cadeau of een leuke korting bij de eerstvolgende bestelling laat zien dat je aan je klant denkt.


Maak je lezers nieuwsgierig!

Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Als verzender van nieuwsbrieven kun je daar handig gebruik van maken. Nieuwsgierigheid opwekken is een beproefd recept om mensen in beweging te zetten. Lees: te laten klikken. Maar hoe doe je dat? Wij geven je 3 tips!

Tip 1: Beloof een oplossing voor een relevant probleem

De oprechte interesse opwekken en omzetten in conversie begint bij het beloven van een oplossing voor een voor de lezer relevant probleem. De onderwerpregel en de kopregels in je nieuwsbrief zijn daar uitgelezen mogelijkheden voor. ‘De geheimen van een goede nieuwsbrief’ belooft je om je e-mailmarketing te boosten.

Tip 2: Zet gamification in

Gamification is een effectieve manier om nieuwsgierigheid op te wekken. Met andere woorden, voeg een spelelement toe aan je aanbod. In plaats van direct een korting te communiceren, laat je mensen bijvoorbeeld zelf ontdekken hoe hoog hun korting is. Maak er een spelletje van. Laat ze draaien aan een rad van fortuin. Laat ze online krassen. Laat ze een persoonlijke actiecode activeren. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Alles draait natuurlijk om die ene, nieuwsgierig makende vraag: met welk voordeel ga ik er vandoor?

Tip 3: Gebruik cliffhangers

Creëer een opmaat naar een onweerstaanbaar aanbod. Zorg voor tromgeroffel bij belangrijk ‘nieuws’. Of maak je lezer enthousiast met waardevolle informatie. Maar bewaar het beste voor na de klik!

Deze resultaten behaalden we een tijdje terug

Voorbeeld nieuwsbrief resultaten

(klik afbeelding voor groot formaat)

Ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen om suspense op te wekken en zo je nieuwsbrieflezer in beweging te zetten? We onthullen je met plezier alle geheimen. Kom gerust eens langs, of stuur ons een mailtje.

Leave a Comment