7 tips over het promoten van jouw bedrijf op Facebook

Jouw bedrijf beter bekend maken via Facebook is niet alleen makkelijker dan je denkt, het hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Een pagina aanmaken kost je helemaal niets, adverteren kan dan weer met kleine budgetten. Voor enkele euro’s kan je al een ruim publiek, in de juiste doelgroep bereiken!

 

1.  Vertel je verhaal

Knip het verhaal van jouw zaak in stukken en los het beetje bij beetje. Toon waar je mee bezig bent.  Een interieur dat werd opgefrist of een nieuwe mijlpaal bereikt? Post het online!

Een bakker heeft ooit eens een filmpje gemaakt hoe hij een halloween taart bakt. Daarmee wakker je interesse aan. We zijn er zeker van dat hij de dagen daarop meerdere van die taarten verkocht heeft.

2.  Vergroot je bereik

Hoeveel fans een bedrijf heeft op Facebook wordt minder en minder relevant. Belangrijker is hoeveel mensen je kan bereiken. Dat kan met “sponsored’ posts. Deze posts kunnen alles bevatten: foto’s, filmpjes, tekst,… Bovendien kunnen we deze heel gericht plaatsen want, Facebook beschikt over enorm veel data: Waar we wonen, waar we geboren zijn, waar we zijn, wat we leuk vinden,… zijn geen geheimen voor Facebook. Daardoor kan er met een klein budget toch een groot deel mensen in een doelgroep bereikt worden.

3.  Ga viraal

Viraal? Als mensen jouw berichten zelf ook nog eens gaan delen, dan vergroot je jouw bereik nog meer. Je mag dat aanmoedigen want niets komt vanzelf.

Om viraal te gaan heb je een sterk verhaal nodig. Laten we de bakker nog eens als voorbeeld nemen: in een sympathiek filmpje waarin hij uitlegt hoe je een lekker brood bakt. Hier hebben mensen iets aan, het inspireert. De kans bestaat dan ook de mensen het uitproberen en vervolgens concluderen dat het brood van de bakker toch nog net iets lekkerder is.

Over wat werkt om viraal te gaan bestaat een bekend grapje: seks, kinderen en katten. Maar nooit in combinatie met elkaar!

Het belangrijkste is in elk geval dat je een zaadje plant en dat het geloofwaardig blijft. Dat vergroot de kans dat de mensen je bericht oppikken en eventueel verder gaan delen.

4.  Geen Facebookpagina, wel adverteren

Behalve de gesponsorde berichten die in de tijdlijn passeren, verschijnen er ook kleine advertenties in de zijbalk. Daar kan je iets met minder inhoud in verwerken. Deze zijn ideaal om te verleiden. Wie heeft nog niet een webshop bezocht en zag hier later dezelfde of gelijkaardige producten verschijnen? Dit type advertenties is ook haalbaar voor kleine handelaars. Je betaalt namelijk een klein bedrag per klik, als niemand klikt, betaal je niets.

5.  Cureren

Goede verhalen kan je niet vaak genoeg vertellen. Daarom raden we onze klanten aan om toch 2 à 3 keer per week iets te posten. Dat hoeft niet altijd een eigen bericht te zijn. Zo kan je ook ‘cureren’: berichten gaan modereren. Zo kan je er op wijzen dat een tv-kok, bekend persoon,… jouw producten of iets soortgelijks aanbiedt. Vanzelfsprekend promoot je best het type berichten waar je zelf ook iets aan overhoudt.

6.  Stel een content planning op

Elke dag, op het laatste moment, bedenken wat je nu weer op Facebook kunt plaatsen levert minder goede berichten op dan als je met een planning werkt.

Voor de maand maart kan je je afvragen of er iets is wat je in verband met de lente kan brengen. Op die manier ben je voorbereid met de beste foto’s en teksten.

7.  Meten = weten

Wie een webshop of grote website heeft laat zich het best begeleiden door een webbureau. Het grote voordeel is dat je precies te weten komt wat het effect van een bepaalde actie is. Zo moeten wij bijvoorbeeld de impact van berichten, het bereik ervan, maar ook hoeveel mensen erop doorgeklikt hebben en hoeveel mensen uiteindelijk een product gekocht hebben. Zo weten we precies wat die berichten opgebracht hebben.

Extra tip

Sociale media bestaat uit twee delen: spreken en luisteren. Vroeger wist je hoogstens wat er over je verteld werd door geroezemoes op café of familiefeesten. Nu kunnen we via eenvoudige tools makkelijk volgen wat er op sociale media verschijnt over jouw bedrijf. Op Facebook is dat iets minder gemakkelijk, maar toch doen we er goed aan om in de gaten te houden wat mensen over je schrijven. Vragen en opmerkingen op je pagina beantwoord je best zo snel mogelijk. Dit doe je aan telefoon ook, direct de kans nemen om jouw reputatie te verbeteren of misverstanden uit de weg te ruimen.

Conclusie

Als je kan meten dat bijvoorbeeld iedere investering van 1 euro na 30 dagen er 2 oplevert. Hoeveel budget zou je dan in jouw online promotie steken?

Zin om samen te werken aan jouw digitale strategie? Geef ons even een seintje.

 

Leave a Comment