5 Webshop tips om te overleven na de opstartfase

Het afgelopen jaar werd met 8,2 miljard euro afgesloten. Het is daarom ook niet gek, dat het aantal webshops blijft groeien. De grote spelers in e-commerce worden steeds groter, waardoor het voor kleinere webshops moeilijker is om te overleven. In deze blog helpen we je verder op weg om van jouw webshop een succes te maken, met makkelijk toepasbare webshop tips.

Heb je een niche webshop die zich richt op een specifiek product of specifieke doelgroep? Dan is het makkelijker om te overleven, dan wanneer je een webshop hebt waarin jouw concurrent in enkele klikken is bereikt. Hoe succesvol jouw webshop uiteindelijk wordt, dat heb je zelf in de hand. Enig budget helpt natuurlijk ook wel. Maar als je geen rekening houdt met de vraag van de markt en niet uniek bent, dan zal succes uitblijven. We horen vaker van webshops dat er nog geen orders binnenkomen. Daarom hopen we dat je middels onderstaande webshop tips kunnen helpen met finetunen, om te overleven in een branche met zware concurrentiestrijd.

Zonder branding geen succes

Met steeds meer wegshops dien je jouw webshop te onderscheiden. Anders zal jouw concurrent het gras voor je voeten wegmaaien. Hoe? Door bij jezelf na te gaan wat het winnend verschil is van jouw concurrent, oftewel jouw unique selling point(s). De meeste webshops gooien het verschil op: goedkoopste, de beste kwaliteit of de kortste levertijden. Maar op die fiets zal je het niet winnen van de grote spelers zoals Amazon of Bol.com. Zij zijn namelijk slechts één klik van jou verwijderd.
Stel daarom dieperliggende vragen en verwerk ze in jouw winkel:

  • Van welke materialen zijn mijn producten gemaakt?
  • Waar komen de producten vandaan?
  • Hoe zijn de producten gemaakt?
  • Welke unieke voordelen hebben mijn producten (design, concept, verhaal)?

Vertel jouw verhaal. Dit kan je doen door storytelling te verwerken in de gehele webwinkel. Zo is een ‘over ons’ pagina van groot belang om een gunfactor te creëren, expertise te laten zien, maar ook om consumenten te overtuigen dat ze bij jou het beste product krijgen. Alleen op die manier zal je een binding met de klant krijgen, in plaats van dat je gezien wordt als “dozenschuiver”. Orangefit vermeldt dat ze de beste en natuurlijke producten ontwikkelen. Maar ook dat ze per verkochte zak eiwitten ook een donatie doen aan het goede doel. Dit maakt de webshop uniek en creëert een goed gevoel bij de koper.

 

Orangefit Storrytelling voorbeeld

 

Scoor met gebruiksgemak

Jouw webshop is klaar, maar werkt deze ook vlekkeloos? Je hebt namelijk maar 3 seconden om bezoekers te overtuigen, anders verlaten online shoppers zonder pardon jouw website. Er zijn een aantal punten, waarop je jouw webshop kunt testen op gebruiksvriendelijkheid:

  • Hoe lang is de laadtijd van jouw webshop?
    Een te lange laadtijd is “killing”. Je kan testen of jouw webshop te lang laadt of niet, met Google Pagespeed. In het rapport dat wordt gepubliceerd, kan je precies zien wat je dient aan te passen om deze sneller te maken.
  • Stroomlijn jouw bezoekers naar hun winkelwagen
    Wij mensen houden van makkelijk. Het gaat erom dat jouw bezoekers in zo min mogelijk clicks op de pagina komen waar ze naar op zoek zijn. Stel daarom alleen vragen die nodig zijn om jouw producten te kunnen leveren en jouw klant daarover te informeren. Komt de klant nog eens terug? Zorg er dan voor dat er geen velden opnieuw ingevuld hoeven te worden in de check-out. Wees daarnaast open en eerlijk in jouw communicatie. Informeer jouw klanten over de verzendkosten, een duidelijk retourbeleid en middels een stappenplan in de check-out. Op hoeveel procent zit jouw klant, wanneer een account is aangemaakt?
  • Bestellen zonder account?
    Een absolute must! Biedt je al een keuze aan je klant om te bestellen met én zonder account? Door een keuze te bieden is de kans hoger dat er een aankoop plaatsvindt. Voeg daarom twee opties aan jouw bestelproces toe, zowel bestellen mét als zonder account.
  • Heeft jouw bezoeker meerdere bezorgopties?
    We kunnen het niet vaak genoeg aankaarten. Logistiek kan een meerwaarde zijn voor jouw webshop. Aantrekkelijke bezorgopties zoals avondlevering, pakketpunt afhaling of ophalen in een winkel zorgen voor conversie. Waarom? Heel simpel, consumenten eisen steeds meer. Wanneer je geen opties geeft en de bezorgmethode die je hun aanbiedt niet uitkomt, dan is de concurrent in slechts enkele seconden bereikt. Communiceer deze bezorgopties dan ook op productpagina’s en in de check-0ut. Vergeet daarbij niet je retourbeleid, welke moeiteloos en duidelijk dient te zijn.

 

De grootste kracht in marketing is emotie

Je hebt goede producten, een prachtige webshop, meerdere bezorgopties en een vlekkeloos check-out proces. Toch ben je nog niet helemaal tevreden met reeds behaalde resultaten. Geen paniek, je bent nog altijd bezig met het bouwen van jouw merk. Waarom gaan we naar Disneyland of bezoeken we de Nike website in een zoektocht naar sportschoenen? Het antwoord is simpel, we ervaren een emotie. En dat is wat de beste merken anno 2016 doen. Online shoppers zijn niet écht loyaal, maar door een beleving te bieden kan je er in ieder geval voor zorgen dat jouw webshop weer een streepje voor heeft. Je speelt in op beleving, door in te spelen op emotie:

  • Maak nieuwsgierig
    Gebruik contrastkleuren op jouw “sale” pagina of door een email te sturen met een vooraankondiging van je solden met een persoonlijke kortingscode. Een aparte pagina met seizoengebonden en populaire producten zorgt voor meer beleving en nieuwsgierigheid.
  • Creëer verlangens
    Zorg voor inspirerende content. Zo kan je storytelling gebruiken voor nieuwe categorieën of samenwerkingen aangaan met bloggers en ze fan maken van jouw webshop. Stuur bijvoorbeeld een product op naar een blogger en vraag om een recensie in een blog of zelfs vlog! Een andere optie is het publiceren van jouw eigen blog in je webshop. Geef consumenten daarbij tips, tricks en inspiratie over producten en lifestyle om de producten heen. Met een blog kan je ook jouw expertise tonen en laten zien dat consumenten bij jou aan het juiste adres zijn.
  • Vertrouwen is de basis
    Recensies van andere klanten zijn een bron van vertrouwen voor je webshop. Maar je kan er nog veel verder in gaan, vertel een verhaal van een tevreden klant in video of schrijf een persbericht over een waardevolle toevoeging of uitbreiding van jouw webshop. Zorg wel dat het persbericht daadwerkelijk nieuwswaarde heeft! Zonder nieuwswaarde zal je weinig publiek bereiken en creëer je geen vertrouwen.
  • De kracht van angst
    Angst is een krachtig marketing instrument. Door angst worden we namelijk onbewust aangezet tot actie. Zorg daarom ervoor dat je inspeelt op “the fear of missing out”, zoals met tijdelijke acties of producten die op=op zijn.
  • Verras
    Voeg een verrassend element toe in je webshop waar mogelijk. Een voorbeeld is een pagina met alle nieuwste producten. Vergeet daarbij niet het woord “nieuw” te vermelden. Dit stimuleert nieuwsgierigheid. Zo stimuleer je dus twee emoties in één. Een 404 pagina is een voorbeeld van een verrassend element. Komt een bezoeker onverwachts op een verkeerde pagina terecht, dan kan je de klant op een leuke manier terugverwijzen naar de webshop.

404-paginavoorbeeld

 

Service gaat verder dan een telefoonnummer

Zonder service ga je e-commerce niet overleven. Heb je nog geen telefoonnummer, waarop klanten je kunnen bereiken wanneer dat nodig is? Dan is het een quick win om in ieder geval bereikbaar te zijn. Bied je geen service? Ook dan is de concurrent met klantenservice al snel bereikt. Zo staat Coolblue bekend om haar ongekend goede service. Natuurlijk heeft het bedrijf inmiddels ook de middelen opgebouwd om een super service aan te kunnen bieden.

Goede Service voorbeeld

 

Goed bereikbaar zijn voor potentiële klanten is het minste dat je kan doen. Je zet dan echter jouw service vooral reactief in. Een succesfactor van je webshop kan zijn om proactief met service om te gaan in iedere aankoopfase.

  • Zoektocht naar product:
    Tijdens de zoektocht van de consument, kan je proactief service bieden met een eventueel helpcenter of FAQ pagina. Op deze pagina kan je jouw klant ook informeren over jouw retourbeleid of het ruilen van producten.
  • Product is gekocht
    Zorg voor communicatie tijdens het bezorg proces. Wanneer jouw klant al heeft betaald, voelt dit als een risico. Het product is namelijk nog niet in goede orde ontvangen. Door Track en Trace mails te sturen met de status van de verzending, wordt de klant gerustgesteld. Ook dit behoort tot goede customer service, waarmee je kan winnen van jouw concurrent. Bij een positieve ervaring is de kans op een eventuele herhaal aankoop namelijk het meest aanwezig.
  • Product is ontvangen
    Wanneer de klant het product heeft ontvangen kan je middels een email nog extra productinformatie toesturen of een leuke persoonlijke actie opzetten voor een eventuele upsell. Verkoop je tablets? Dan kan je bijvoorbeeld een actie aanbieden via de email voor een beschermhoes. Vergeet daarin niet te personaliseren en dus de naam van de ontvanger te vermelden.
  • Product wordt geretourneerd
    Je kan extra service bieden met een gemakkelijke retouroplossing. Klanten geven de voorkeur aan een soepel retourbeleid zonder gedoe. Daarbij kan je denken aan moeiteloos retourneren met kant en klare retourlabels en een verlengde periode om te retourneren.

 

Go mobile, voor het te laat is

2015 was al uitgeroepen tot het jaar van m-commerce. De voorspellingen zijn dat in 2017 mobiel de desktop zelfs gaat overstijgen. Heb je jouw webshop toen je hem maakte al direct responsive gemaakt? Dan denk je dus in de juiste richting. In e-commerce kan je niet achterblijven met de nieuwste ontwikkelingen. Is jouw design nog niet responsive? Dan kan je dit best zo snel mogelijk doen.

Een responsive website en webshop is schaalbaar en zorgt ervoor dat deze zich automatisch aanpast aan het scherm van mobiele apparaten. Zoals tip twee al aangeeft, scoort je met gebruiksgemak waarbij een mobiele versie niet kan ontbreken. Een adaptive website gaat een stapje verder. Dit is een aparte website die apart is ingericht voor mobiel. Je kan hierin dus andere content tonen.

Responsive webdesign voorbeeld

 

Tot slot

Heb je een webshop, dan is dat hard werken. Je kan namelijk altijd blijven optimaliseren. Het internet staat vol met tips. Maar met deze webshop tips hopen we je weer een eindje op weg te helpen om jouw hoofd boven water te houden. De belangrijkste tip die we je kunnen meegeven is, geloof in jezelf en draag dit uit in jouw webshop. Zit je nog met vragen? Laat ze hieronder even na, of stuur ons een berichtje.

Veel succes met je webwinkel!

Leave a Comment