13 e-mail marketing tips voor meer omzet

In de wereld van e-mail marketing is de inhoud één van de belangrijkste elementen in het slagen of falen van een campagne. Hier volgen enkele killer e-mail marketing tips die je helpen een converterende inhoud te maken voor jouw volgende e-mailcampagne.

 

1.   Keep it simple and strong (K.I.S.S.)

Houd het simpel en sterk! Zodra jouw abonnees hun e-mail openen of doorklikken naar je landingspagina, heb je slechts enkele seconden om hun aandacht te trekken. Gebruik daarom geen moeilijke woorden of technisch jargon: schrijf alsof je met een vriend praat. Tegelijkertijd moet je inhoud sterk en gericht zijn om de interesses van jouw lezers aan te spreken.

2.   Zorg dat je boodschap snel leesbaar is

Lange paragrafen en grote hoeveelheden tekst overweldigen je lezers. Het is beter om jouw e-mail marketing inhoud op te delen met tussenkopjes, genummerde opsommingen of lijstjes, en kleinere hapjes informatie, zodat lezers sneller kunnen lezen en jouw boodschap beter overkomt.

3.   Gebruik minder “wij” en meer “jij”

Focus in je e-mail marketing op uw ontvangers; verstrek niet te veel overbodige informatie over jezelf en jouw bedrijf. Een persoonlijke aanspreking werkt beter dan een algemene aanspreking.

4.    Vermijd eenzijdige productpromotie en geef antwoorden op vragen

Laat je klanten precies weten wat je voor hen kunt betekenen door het te hebben over de voordelen van jouw producten en/of diensten in plaats van alleen een opsomming van de functies/kenmerken te geven. Bied je klanten inhoud aan die relevant is voor hun activiteiten. Verschillende mailings naar verschillende klantengroepen helpen hierbij.

5.   Het onderwerp moet aansluiten met de inhoud

Klinkt niet meer als normaal, maar vaak worden hier nog grote fouten gemaakt. Aan het schrijven van de beste onderwerpen waardoor lezers uw e-mail zo veel mogelijk openen is een volledig artikel te wijden. Maar zodra mensen jouw e-mail openen, zorg dan dat de inhoud aansluit bij wat je belooft in uw onderwerp. In het andere geval wek je geen vertrouwen op en belanden mails in de prullenbak.

6.   Maak slim gebruik van search engine optimization (SEO)

Het gebruik van SEO keywords in jouw e-mail marketing is niet alleen belangrijk voor het aanspreken van de interesses van de lezers, maar ook voor het succes van jouw website binnen zoekmachines. Zorg wel altijd dat de inhoud nuttig en goed geschreven is. E-mail marketing tekst kan overkomen als spam wanneer je op een onnatuurlijke manier te veel sleutelwoorden probeert in te passen.

7.   Ken en schrijf voor je doelgroep

Hoe meer je kan ontdekken over de mensen op jouw e-maillijst via marktonderzoek, hoe beter je de e-mail marketing boodschap kunt aanpassen aan hun behoeften en hun problemen op kunt lossen. Relevante inhoud is de sleutel tot succesvolle e-mail marketing. Te veel tekst is daarentegen ook niet goed. De lezer moet van bij het openen van jouw mail heel duidelijk kunnen lezen en zien wat de call-to-action is, welke actie je hun wil laten ondernemen. Zoals we reeds hierboven aanhaalden, is de aandacht spanne van iemand die je mails in zijn mailbox krijgt bijzonder laag (enkele seconden). In die periode beslist hij of zij om de mails te openen, te lezen en al dan niet door te klikken op een call-to-action. Dat laatste is cruciaal om de conversie op te drijven.

8.   Call-to-actions: veelvuldig en direct aansporen tot actie

Als je in een tekst aanspoort tot actie voor promotionele e-mails, landingspagina’s, e-mail nieuwsbrieven en websites, gebruik dan woorden die aanzetten tot actie, zoals “koop nu” en “schrijf u vandaag nog in.” Zorg ook dat je binnen de tekst meerdere keren op deze manier aanspoort, zodat de lezer direct kan reageren op het moment van overtuiging.

9.   Concentreer je op 1 enkel doel

Zet je promotionele e-mails en landingspagina’s niet vol met meerdere boodschappen voor jouw lezers. Meerdere CTA (call-to-actions) is goed, maar enkel als ze leiden tot hetzelfde doel. Het is voor jou ook makkelijker om nadien de resultaten van je campagne juist te interpreteren.

10.   Creëer een gevoel van urgentie

Deadlines voor een uitverkoop of bonussen voor de eerste 100 abonnees die reageren zijn goede voorbeelden. Het creëren van een gevoel van urgentie in je promotionele e-mails zal jouw lezers aanmoedigen om direct actie te ondernemen in plaats van af te wachten en de e-mails aan de kant de zetten voor later. Hou weliswaar het midden tussen een puur promotionele stunt en een informatieve mail.

11.   Wees voorzichtig met leestekens

Zorg dat je jouw abonnees niet afleidt door te veel gebruik te maken van uitroeptekens, HOOFDLETTERS (die schreeuwen naar de lezer) en emoticons.  Wij zien nog steeds mails binnenkomen met onderwerpen in hoofdletters. Dit geeft mensen de indruk dat je een platte promotie mail nog snel even hebt verzonden omdat alle andere middelen niet meer werken.

12.   Nalezen, en opnieuw nalezen

Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar proeflezen wordt vaak over het hoofd gezien. Typefouten en onjuistheden kunnen jouw geloofwaardigheid richting de lezers schaden. Iedereen maakt al eens een typefout uiteraard. We zijn de laatsten om te beweren dat dit nooit gebeurt. Wanneer je dan toch een reactie krijgt op deze blunders, reageer sportief en geef toe dat er een foutje in uw mailing geslopen is.

13.   Onderbouw je e-mail marketing met een plan.

E-mail marketing op zich is maar één aspect van online marketing. Een goede e-mail marketingcampagne maakt deel uit van een integraal internet marketingplan.

Wij helpen je graag verder op het vlak van online lead-generatie. Mocht je nog hulp nodig hebben met analyses, content strategie, implementatie van een plan of het schrijven van teksten, geef ons even een seintje. Dan willen we gerust vrijblijvend van gedachten wisselen over hoe een digitale strategie voor jou het verschil kan maken.

Leave a Comment