10 Online KPI’s die iedereen zou moeten meten

Geen enkel ander medium maakt het zo makkelijk om acties te meten als de online wereld. Elke klik wordt

geconstateerd, elke zoekopdracht geregistreerd. Alles is meetbaar. Of je nu online marketeer, sales-verantwoordelijke of manager bent, het meten van prestaties en behalen van doelstellingen is op elk niveau en in elk bedrijf van belang. Je wil weten wat je inspanningen teweegbrengen en hoe je bijstuurt voor een optimaal resultaat. Of het nu gaat om een verzuimpercentage onder werknemers, het jaarlijkse aantal verkochte producten: prestaties heb je in alle vormen.

Concreet geformuleerde doelen heten in managementtaal KPI’s, of kritieke prestatie-indicatoren. Online is dat niet anders. De meetbaarheid is online bovendien nog veel groter. Hoeveel mensen bezoeken je site, hoeveel prospecten reageren op een online actie, hoeveel wordt er geklikt op een button en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar daar schuilt ook het gevaar: voor je het weet zie je door het bos de bomen niet meer. Daarom kan je hieronder 10 KPI’s terugvinden die je volgens ons zeker niet mag vergeten te meten!

 

  1. Totaal aantal bezoekers en sessies
  2. Verkeer per kanaal en per doelgroep
  3. Aantal nieuwe versus terugkerende bezoekers
  4. Bouncepercentage en/of uitstappercentage meest bezochte pagina’s
  5. Conversiepercentage van e-commerce per kanaal, apparaat en bezoekerstype
  6. Gemiddelde orderwaarde
  7. Percentage afhakende klanten
  8. Best presterende producten (tip: meet het aantal unieke aankopen en het aantal productweergaven)
  9. Aantal loyale klanten met meer dan één aankoop
  10. Aantal behaalde microconversies zoals nieuwsbriefinschrijvingen, geïnitieerde chatsessies, accountregistraties, etc.

 

Nu volgt de belangrijkste stap: de resultaten analyseren, correct interpreteren en omzetten naar concrete actiepunten. Want hoe zuiver en bruikbaar de verzamelde data ook is, zonder de tools en kennis om ze te ontcijferen zijn ze niet veel waard.

Dankzij op maat gemaakte dashboards zie je alle gegevens die op dat moment belangrijk zijn. Voor jezelf, of voor presentaties aan stakeholders. Bovendien gebeurt dat op een overzichtelijke manier via visuele, aantrekkelijke grafieken. Kwestie van meteen te spotten waar en wanneer een ingreep nodig is. Net dan tonen online KPI’s hun ware aard. Gegevens worden in real time bijgehouden waardoor je op elk moment een perfect beeld hebt van je organisatie. En ja, dat is goud waard.

Laten we samen jouw online doelstellingen bepalen, je KPI’s definiëren en de juiste data verzamelen. Contacteer ons of laat hieronder een berichtje na.

Leave a Comment