10 kleine dingen om de omzet van je webshop te verhogen

10 dingen die je in minder dan 10 minuten kunt doen om de omzet van je webshop te verhogen (en welke tools je daarvoor nodig hebt).

1. Installeer live chat

Nog geen live chat? Installeer het vandaag nog. Nee, je moet niet 24/7 online zijn, je bezoekers begrijpen heus wel dat je niet altijd aan het werk kunt zijn. Live chat heeft 3 voordelen:

  • Het is erg laagdrempelig: je bezoekers zullen sneller contact opnemen met je via de live chat dan via de telefoon.
  • Op korte termijn kun je bezoekers helpen die een vraag hebben en ze zo overtuigen om te converteren.
  • Op lange termijn leer je heel veel over je bezoekers en over je site: wat verwachten je bezoekers? Welke info vinden ze niet? Gaat er technisch wat mis op je site?… een goudmijn om je site te optimaliseren!

Wel al live chat? Neem dan de transcripts door van de afgelopen 2 maanden. Welke vragen komen terug? Zorg ervoor dat deze vragen beantwoord worden op de site zelf.

Live chat tools zijn in enkele minuten makkelijk te installeren. En de meeste zijn vrij goedkoop.

2. Geef korting in een exit intent popup

Niet al je bezoekers zijn klaar om nu te kopen. Eén van de beste manieren om ze terug te krijgen op het moment dat ze er wél klaar voor zijn, is email marketing. Vraag hen echter niet om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Niemand doet dat. Geef hen een korting voor hun volgende aankoop. En dat doe je best op het moment dat ze de site zouden verlaten – aan de hand van een exit intent popup. Ja, iedereen zegt dat ie popups vervelend vindt. Maar ze werken verschrikkelijk goed, dus is het zonde om het niet te doen.

  • Die korting zal voor sommige bezoekers het laatste duwtje in de rug zijn om nu te kopen.
  • De rest kun je warm houden via email marketing tot ze klaar zijn om te kopen.

Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn o.m. Picreel, Optimonk en Optinmonster. Met deze tools kun je in 5 tot 10 minuten je exit intent popup live hebben.

3. Stuur checkout abandonment mails

Kijk even in Google Analytics: hoeveel bezoekers verlaten je site in de checkout? Als jouw shop zoals de meeste webshops is, dan zul je zien dat je nog 15% tot zelfs 50% of meer bezoekers IN DE CHECKOUT verliest.

Gek, want die bezoekers waren al aan het kopen en haken toch nog af. Een deel van hen kun je recupereren door checkout abandonment mails te sturen. In het checkout formulier vraag je eerst om het emailadres in te vullen. Dat wordt meteen bewaard, ook al maakt de bezoeker het formulier niet af. Van zodra je bezoeker afhaakt, kun je vervolgens die bezoeker opvolgen via e-mail.

Wij implementeerden dit voor verschillende klanten en zien conversieratio’s tussen de 10 en 20% voor deze emails. Tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn o.m. Cartstack en Barilliance.

4. Maak je formulier korter

Als je veel afhakers op je checkout formulier ziet, evalueer dan de velden in je formulier. Heb je écht al die data nodig? Want doorgaans geldt: hoe minder velden, hoe meer mensen het formulier zullen invullen. Ja, wij zijn erg data-driven en willen zoveel mogelijk data verzamelen, maar als we moeten kiezen tussen minder data en meer conversies of meer data en minder conversies, dan kiezen we voor meer conversies.

5. Winkelwagen: voeg een countdown timer toe

Een countdown timer in je winkelwagen, verhoogt de kans dat je bezoeker op dat moment beslist en converteert. Voeg een timer toe met de boodschap ‘Bestel binnen x uur y minuten en z seconden om je bestelling morgen in huis te hebben’.

Een goede tool die je hiervoor kunt gebruiken is Conversify. Met Conversify is dit in no-time op opgezet.

6. Geef je buttons een contrasterend kleur

Button kleur is vaak het onderwerp van AB test case studies. Helaas. Want er bestaan daardoor heel wat mythes en misverstanden over button kleuren. Omdat veel mensen denken dat er zoiets bestaat als dé beste button kleur. Maar dat is nonsens.

De beste button kleur verschilt van site tot site. En eigenlijk is het heel eenvoudig: kies een kleur die opvalt in het design van jouw site. Is oranje het hoofdkleur van je site? Kies dan geen oranje button. Maar b.v. een groene. Die zal veel meer opvallen. Geen AB test nodig.

7. Gebruik een CTA die aansluit bij wat er gebeurt

Misschien nog belangrijker dan je button kleur, is de CTA (call-to-action) die erop staat. Zorg ervoor dat ie specifiek is en aansluit bij wat er gebeurt als je er op klikt.

Zo had een klant van ons ‘Nu kopen’ als CTA op de buttons van de productpagina’s, omdat ze ervan overtuigd waren dat dat meer actiegericht was en dus beter was. Maar uit ons conversie onderzoek bleek dat veel bezoekers nog niet klaar waren om te kopen, maar eerst iets aan hun winkelwagen wilden toevoegen. En eigenlijk was dat wat er gebeurde als je op ‘Nu kopen’ klikte.

8. Voeg >> toe aan de CTA op de productpagina’s

Uit enkele test is gebleken dat we de conversieratio met maar liefst 13% kunnen verhogen door enkel en alleen ” >> ” toe te voegen aan de CTA op de productpagina’s. Kleine aanpassing, groot verschil.

9. Voeg leveringstermijn, retourbeleid, verzendkosten en garantietermijn op productpagina’s duidelijk toe

Staat al deze info duidelijk vermeld op je productpagina’s – bij voorkeur in de buurt van je button? Deze info is immers essentieel voor je bezoeker om te kunnen beslissen of ie al dan niet bij jou wil kopen.

10. Verwijder alle afleidende elementen in de winkelwagen

Het is een best practice om de navigatie in je checkout te verwijderen omdat die voor afleiding zorgt. Maar kijk niet enkel naar de afleidende elementen in de checkout, ook in de winkelwagen kunnen er overbodige afleidende elementen zijn.

11 Bonus tip

Praat eens vrijblijvend met een conversie optimalisatie consultant van Bright Bytes om te zien hoe wij jouw omzet drastisch kunnen verhogen 😉

Leave a Comment